Na českém trhu působí téměř 240 franchisových sítí, kdy téměř 200 z nich je považováno za čistou franchisu, ostatní pak řadíme mezi tzv. partnerské systémy. Tato data vyplývají ze zprávy, kterou pravidelně vydává poradenská společnost Profit system. Zvyšující se zájem o podnikání pod zavedenou značkou zaznamenala zejména oblast vzdělávání, zdravého životního stylu nebo gastronomie. Ve franchisingu nachází pracovní uplatnění okolo 30 000 osob.

Soutěž Franchisa roku

„Cílem soutěže Franchisa roku je zviditelnit franchising jako jednu z možných prosperujících a solidních forem podnikání a představit kvalitní franchisové koncepty, které fungují na bázi čistého franchisingu a dodržují Evropský kodex etiky franchisingu,“ vysvětluje prezident České asociace franchisingu Jan Gonda s tím, že první ročník se těšil poměrně vysokému zájmu ze strany franchisových konceptů, o čemž svědčil počet přihlášených subjektů. „Očekáváme, že ve druhém ročníku bude zájem franchisorů ještě větší,“ doplňuje Jan Gonda.

V rámci kategorie Cena ČAF za podporu a rozvoj franchisingu, jejíž cenu uděluje Správní rada Asociace, bude oceněn projekt, jež se zasloužil o pozitivní rozvoj franchisingu u nás.

Stejně jako v předchozím ročníku předá Česká asociace franchisingu ceny v kategoriích Franchisor roku, Skokan roku a Cena ČAF za podporu a rozvoj franchisingu. Kategorie Franchisor roku ocení kvalitní tuzemský nebo zahraniční koncept. Ve druhé kategorii Skokan roku má šanci uspět síť, která v uplynulém roce otevřela nejvíce franchisových poboček. V rámci kategorie Cena ČAF za podporu a rozvoj franchisingu, jejíž cenu uděluje Správní rada Asociace, bude oceněn projekt, jež se zasloužil o pozitivní rozvoj franchisingu u nás. O posouzení ekonomických dat přihlášených franchisových značek do kategorie Franchisor roku se i v druhém ročníku soutěže postará společnost KPMG.

Ocenění nejúspěšnějších

Loňským vítězem v kategorii Franchisor roku se stala původem česká kavárenská síť CrossCafe. „Zisk tohoto titulu je pro nás potvrzení, že cesta, kterou jdeme, je zajímavá nejen pro naše franchisanty a jejich zákazníky, ale i pro odbornou veřejnost. Přirozeně je to pro nás i velký závazek do budoucna,“ říká Luboš Martínek, ředitel společnosti CrossCafe Original.

Do soutěže se může přihlásit každá fyzická a právnická osoba, která na území České republiky prokazatelně vlastní nebo rozvíjí franchisový koncept a dodržuje Evropský kodex etiky franchisingu (kategorie Franchisor roku a Skokan roku), nebo se aktivně podílí na podpoře a rozvoji franchisingu v České republice (Cena ČAF za podporu a rozvoj franchisingu). Franchisový koncept může být také nominován třetí osobou. Online přihlášky či nominace je třeba podat do 15. 3. 2017. Nejúspěšnější franchisové koncepty na tuzemském trhu budou vyhlášeny v rámci mezinárodní konference FRANCHISING FORUM 2017.

www.franchisa-roku.cz