ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující poskytovatele franchisingu - franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. Více informací na www.czech-franchise.cz

Franchisová forma podnikání se zejména uplatňuje v oblasti malého a středního podnikání. Je vhodná jak pro osoby právnické, tak fyzické. Ze zkušeností a průzkumů ČAF se franchising nejčastěji uplatňuje v obchodě, ve službách a v gastronomii.

Z roku na rok se zvyšuje nabídka franchisových systémů, jak původem z ČR, tak také ze zemí EU, ale i ze vzdálenějších zemí jako jsou USA a Austrálie. Zvyšování znalostí o franchisingu napomáhají především aktivity ČAF, jejich členů, obzvláště pak franchisových poradců, kteří jsou členy této asociace a dále medií, která čím dál tím více informují o franchisovém podnikání, stejně jako mezinárodně působící franchisové internetové portály.

K nejdůležitějším akcím, které napomáhají rozvoji franchisingu na českém trhu, patří Franchising Forum, které se uskuteční začátkem října 2018 a nově soutěž Franchisa roku, třetí ročník proběhne na jaře 2018 a 14. června 2018 se uskuteční Mezinárodní výstava pro podnikání a franchisingu.

Česká asociace franchisingu průběžně sleduje český franchisový trh. Pro představu uvádíme některé poznatky:

  • Největší zastoupení na trhu z oblasti služeb mají koncepty z oboru gastronomie včetně rychlého občerstvení, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání (jazykové školy, mateřské školy, specificky zaměřené školy). Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, farmářskými potravinami, večerky a obchody s kosmetikou.

  • Mezi franchisové koncepty s největším počtem vlastních a franchisových poboček patří BestDrive, RE/MAX Česká republika, BENU lékárny, Century 21 nebo McDonald´s. Nejdéle provozované v ČR pak McDonald´s a Yves Rocher.

  • Dle statistik ČAF jsou zastoupeny koncepty původem z České republiky ve výši 60 % a ze zahraničí 40 %.

  • Doba trvání franchisové smlouvy bývá v rozmezí od 1 roku do 20 let. Nejčastěji uvádějí respondenti uzavření smlouvy na 5 let, ale výjimkou není smlouva na 10 nebo 20 let, které zpravidla uzavírají franchisové koncepty z oboru gastronomie.

  • Výše vstupní investice se nejčastěji pohybuje v rozmezí od 500 tis. do 1 mil. Kč a od 1 mil. do 5 mil. Kč. Výjimku tvoří franchisové koncepty z oboru gastronomie, kde vstupní investice mnohdy přesahuje 5 mil. Kč.

  • Více než polovina systémů zveřejňuje výši průběžného poplatku, který se pohybuje od 2 % do 14 % z obratu. V průměru se průběžný poplatek pohybuje v rozmezí 3 - 5 % z obratu.

  • Výši marketingového poplatku uvádějí koncepty v rozmezí mezi 2 - 4 %.

  • Podpora svým franchisantům poskytuje většina franchisorů formou školení, marketingovou podporu, provozní a manažerské poradenství nebo pomáhají s výběrem lokality či s vybavením pobočky.