Přestože se na tom shodne většina podnikatelů a firem, řada z nich si s problematikou práce se zákazníkem nedokáže elegantně poradit. Cestou, jak klienta pochopit, jsou tzv. CRM (customer relationship management) systémy. Ty umožňují jasně podchytit a určit potřeby zákazníků pomocí množství získaných relevantních dat. Dat, která sama o sobě k ničemu nejsou. Mnohdy totiž nastává situace, že se po nasazení CRM systému nestane vůbec nic. Může za to jednoduchý, o to však důležitější fakt – firma získá CRM systém, bere ho jako samospasitelný nástroj a netuší, co vlastně chtít. A jakmile společnost neví, kam se vydat, nepomůže ani sebelepší software.

Data o zákaznících

Řada obchodníků se shoduje na tom, že samotný obchod není žádná věda. Stále se pracuje „pouze“ s dalšími lidmi, vyjednává se, domlouvá se. Za pomoci správě uchopeného CRM systému a dat z něj vycházejících se dá o zákaznících zjistit téměř vše. Tu nejdůležitější otázku, co že se vlastně chce zjistit, si však člověk bez zkušeností sám položit nezvládne a točí se pak v tabulkách a grafech, jež nikde nezačínají a nikde nekončí.

Kvalitní partner pro nasazení a správu CRM systému se tak pozná zejména podle komplexnosti služeb, s jakou dokáže potřebný software nejen implementovat, ale i podle pomoci s nalezením směru, jímž by se firma mohla vydat. Najít cíl, poskytnout cestu a nakonec se pěkně starat o podpůrnou hůlku, která v cestě za cílem pomůže – tak vypadá ideální společník pro pomoc se CRM.

Pokrytí investice

Návratnost podobné investice se dá navíc očekávat už v řádu měsíců. Například na obchodním oddělení s několikamilionovými náklady znamená úspora ve výši kolem 10 % návratnost v podstatě okamžitou. Stejně tak je tomu při optimalizaci na straně výnosů, už jen několikaprocentní zlepšení dokáže zajistit pokrytí investice.

V České republice je situace kolem CRM - na rozdíl od západního světa - teprve v plenkách, přesto (a možná spíš právě proto) mezi nejrychleji rostoucími technologickými společnostmi ve střední Evropě (podle společnosti Deloitte) nalezneme kromě dalších odvětví i zástupce ze světa CRM.

Každá firma může zefektivnit své podnikání, a přestože nejde o žádnou černou magii, bez zkušeností s řešením obdobných situací se nedokáže vymotat z pasti. CRM dokáže poskytnout data, kvalitní CRM partner pak i nalezení cíle a cesty k němu. Nemá smysl znovu objevovat kolo, stačí se jen zeptat toho pravého, kde ho najdete. Udělat vše správně napoprvé a pořádně je luxus, jehož není těžké dosáhnout, když se ví, kam vyrazit.