V české legislativě žádná definice slova „audit“ bez přívlastku vlastně neexistuje. Co však v české legislativě existuje, je zákon o auditorech. Ten jednoznačně definuje povinný audit, auditorskou činnost, statutárního auditora, auditorskou společnost a další termíny, které jsou s auditorskou činností spojeny.

Povinný audit

Tím základním termínem je povinný audit. Ten je takovým ověřením účetní závěrky, kterou konkrétní subjekt musí mít povinně ověřenou podle jiného zákona. Tím zákonem se myslí například Zákon o účetnictví, Obchodní zákoník či jiné předpisy. Když si takový audit konkrétní subject objedná, musí si ho objednat pouze u statutárního auditora nebo auditorské společnosti. Pokud by si ho objednal u někoho, kdo statutárním auditorem či auditorskou společností není, nedostane audit a nesplní svoji povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, i kdyby se to, co dostane, pyšnilo nadpisem „audit“.

Auditorská zpráva

A co tedy vlastně dostane? Laik by možná zaplakal, protože audit je představován jednostránkovou auditorskou zprávou. Ta nejlepší auditorská zpráva k účetní závěrce, kterou může objednatel dostat, je totiž auditorská zprávou bez výhrad. A protože je bez výhrad a není tudíž o čem se rozepisovat, tak má zpráva podle Mezinárodních auditorských standardů pouze a jenom jednu stránku. Jakákoliv delší zpráva je totiž zprávou, odborně řečeno, modifikovanou. Laicky řečeno, ty vady na kráse auditovaného subjektu se musí popsat buď v podobě výhrady či záporným nebo odmítavým výrokem, a to si prostě vyžaduje více prostoru.

Transparentnost

Trošku málo muziky za často hodně peněz, řeknete si. Přesto však tato jednostránková zpráva, je průkazem jasné transparentnosti auditovaného subjektu a tudíž jakousi vstupenkou do jednacích místností banky pro získání nového úvěru či přefinancování starého, průkazem pro jednání s potenciálními investory.

Certifikace

Krátce řečeno je tato jedna stránka určitým certifikátem toho, že vše, co v účetní závěrce ukazujeme, je pravda a nic než pravda, a mimo tyto údaje neexistuje nic, co by mohlo případného obchodního partnera ještě zajímat. Možná škoda, že tuto podobu transparentnosti některé obchodní subjekty ještě necítí jako svoji prioritu.