Vždyť, kdo nevyrábí podle konceptu Průmyslu 4.0, jako by ani nebyl. Ale není to jenom Průmysl 4.0, ale právě koncovka „4.0“, která se přidává téměř ke všemu v domnění, že když je to 4.0, to musí být moderní, pokrokové a lepší než to současné. Bohužel i díky tomu občas zaznívají hlasy, že Průmysl 4.0 je jen marketingová bublina. Z Průmyslu 4.0 se sice stala móda, ale stejně jako módní trendy se musí umět nosit, tak i Průmysl 4.0 se musí umět správně uchopit a využít.

Průmysl 4.0, to nejsou jenom průmysloví roboti, automatizace výroby či digitalizace, ale především umění využít těchto tří komponentů k zefektivnění, větší flexibilitě a zpřesnění výroby spolu s úsporou lidských zdrojů, surovin a nákladů. Virtuální výrobní linka, na které je možné vyzkoušet ideální propojení jednotlivých kroků výroby a vychytat mouchy, než se skutečně postaví. Stroje, které si samy hlídají opotřebovanost jednotlivých dílů a v rámci prediktivní údržby hlásí, co je potřeba vyměnit a opravit – to je jenom zlomek toho, co to obnáší fungovat podle zásad Průmyslu 4.0.

Z Průmyslu 4.0 se sice stala móda, ale stejně jako módní trendy se musí umět nosit, tak i Průmysl 4.0 se musí umět správně uchopit a využít.

Hlavní změna ale musí nastat ve způsobu uvažování a plánování výroby. Díky zapojení programovatelných strojů, umělé inteligence a Internetu věcí (IoT) bude možné udělat výrobu flexibilní až na samé hranice možného – výroba se bude postupně individualizovat tak, že nebudeme vybírat z oblečení vyrobeného v sérii deseti tisíce kusů, ale koupíme si kalhoty, které sice ušily stroje, ale přesně podle našeho zadání. Tak, jak se to už dnes děje s výrobou aut nebo adidasek. Stroje si sami mezi sebou naplánují optimální kapacity a komunikaci s automatickým skladem. Nebude nutné vyrábět do zásoby, hromadit zboží nebo díly pro případ zvýšené poptávky – propojení zákazníků s výrobou v reálném čase odstraní hluchá místa a zboží se bude vyrábět až ve chvíli, kdy je známý jeho koncový uživatel a odběratel.

Zatímco velké firmy se na tyto změny připravují už dnes, menší firmy si většinou myslí, že se jich Průmysl 4.0 netýká. Ale stejně jako dnes už chytré telefony intuitivně používají i malé děti, budou muset svou výrobu přizpůsobit konceptu 4.0 všichni ti, kteří budou chtít zůstat konkurenceschopní. Není nutné zrealizovat všechny změny najednou, ale je potřeba sledovat vývoj a být připravený na změny, které nevyhnutelně přijdou. Je třeba si udělat plán a provádět inovace postupně. Firmy, které investují do inovací, hlásí návratnost v řádu měsíců nebo několika málo let.

Lidé se nemusí bát, že je stroje připraví o práci, ale musí se připravit na změny ve společnosti a na to, že jejich vzdělávání bude trvat celý život a že jejich nejcennější schopnosti budou kreativita, kritické myšlení a interdisciplinarita. Průmysl 4.0 není jenom o investicích do technologie, ale hlavně o investicích do lidských zdrojů. A kdo to pochopí, pochopil Průmysl 4.0.