V mládí žádné vzory neměl. Když ale dospěl, sám se ikonou stal. Majitel Student Agency Radim Jančura připravil revoluci v autobusové dopravě a teď se o něco podobného pokouší na kolejích.

Podnikáte v dopravě, proč zrovna doprava?

„Doprava mě baví, je to služba, která kombinuje moderní techniku, poskytování služeb zákazníkům a cestování. Zároveň jsem jak do autobusů, tak i vlaků vstupoval proto, abych zbořil mnohaletou nehybnost a dokázal, že se tyto služby dají poskytovat jinak. “

Jak?

„Nikdy před tím, než jsme vstoupili do autobusů, se cestující nesetkal na palubě se stevardkou, nemohl si dopřát kávu či wifi zdarma. Dneska je to realita, kterou se od nás snaží ostatní okopírovat. Jsem bořič zavedených a zatuchlých klišé, baví mě dokazovat, že to jde i jinak.“

Po autobusech následovaly vlaky.

„Před příchodem RegioJetu zde existoval monopol, který neměl žádnou motivaci zlepšovat služby. Vlaky na trasách, kde si na sebe mohou vydělat samy, stát draze dotoval a cestující nedostávali takřka žádné služby. A přesně to RegioJet změnil. Přinesli jsme novou kvalitu a je vidět, že to bylo přesně to, na co cestující čekali. Najednou se i České dráhy začaly trochu snažit.“

Jste prý extrémně šetřivý, opravdu nemáte žádnou neřest?

„Mou neřestí je dobré jídlo a život si dokážu užít, aniž bych musel z firmy vytahovat miliony. To je raději dám na charitu nebo právě do boje s korupcí a proti monopolům. Mám standardní manažerský plat 160 tisíc, který bohatě stačí na vše, co potřebuji k dobrému životu.“

Promítáte finanční obezřetnost i do vašeho podnikání?

„Určitě, jsme nízkonákladová společnost, a proto naše náklady musí být nižší. Nemáme třeba žádné nesmyslné propagační dárky či předměty. Raději všechny tyto peníze utratím za to, že každému z našich zákazníků dám zdarma kávu nebo vodu či mu poskytnu jiné služby, které pak u něj rozhodnou, že pojede s námi.“

Moderním trendem při podnikání je outsourcing.

„Nám se ukázalo, že cesta k úsporám a rychlosti je dělat si řadu věcí sami tzv. in-house. Ne-spolupracujeme proto s žádnými drahými konzultanty, agentu-rami či poradci. Outsourcujeme pouze ty činnosti, které jsou spjaty s vyžíváním drahé techniky či technologií, jejichž vlastnictví by postrádalo ekonomický význam.“

Vaše rada budoucím podnikatelům?

„Určitě osvědčené nebát se a nekrást. To platí za všech okolností. Pustit se do věcí, které sice mohou vypadat složitě a nepřekonatelně přináší pak nejlepší výsledky. Vím, že ale takových oblastí je málo, ale stále existují. “