Pane Kocmánku, založil jste za svoji kariéru několik společností, které dodnes fungují.Zaměstnáváte kolem stovky zaměstnanců. Je nějaký recept jak úspěšně podnikat?

Není v tom žádné tajemství. Pokud věřím v to, co dělám a ostatní to potřebují, pak je to pro podnikání dostatečné. Otázkou je, co odlišuje úspěšné od neúspěšných. Řada mých bývalých spolužáků také podniká, a ve škole přitom nepatřili mezi premianty. Je to tedy o vnitřní motivaci a píli. Pokud dokážete v neděli vstát z gauče a místo toho pracovat na vašem podnikání a dělat i věci, které vás zrovna moc nebaví, a dokážete to tak dělat více než jednu neděli, pak je dost pravděpodobné, že budete úspěšní.

To zní sice logicky, ale upřímně, skutečně to stačí? Co podnikatelský plán, řízení finančních zdrojů, investice, marketing, plánování a tak dále?

Ano. Ale to přijde časem. Takézáleží na oboru podnikání. Spoustu věcí se člověk naučí za pochodu. Je to jako hora před vámi. Můžete ji zdolat, anebo se na to vykašlat. Nebo vám strach sváže nohy. Vždyť přece podnikat se dá i při práci a nemusíte ani investovat všechny rodinné úspory.

Zpět tedy k vašemu podnikání. Pracujete v oblasti správy pohledávek, proč zrovna v tomto oboru?

V době, kdy jsem začal podnikat se mi stalo, že mi někteří zákazníci nezaplatili faktury. Cítil jsem to jako velkou nespravedlnost a zjistil jsem, že toto je při podnikání klíčové. Po škole jsem tedy začal pracovat v tomto oboru. Ať už děláte cokoliv, je nutné si zajistit zdravý tok financí. Pracovat pouze za hotové už v dnešní době nejde. A od toho tu jsou profesionální společnosti, které vám zajistí, aby vaše faktury byly zaplaceny. Snížíte tím riziko podnikání na minimum.

Správa pohledávek je služba pro všechny podnikatele. Dodavatel dodá zboží nebo služby, ale jeho zákazník ji nezaplatí. To je samozřejmě velmi nepříjemné. Každá firma musí platit své zaměstnance, a další náklady jako je topení a elektřina, ale za provedenou práci nebo dodané zboží pak nedostanou zaplaceno. Stejně tak to funguje i u spotřebitelů. Vytvořil jsem propracovaný systém správy těchto pohledávek v obchodních vztazích.

Proč by tedy měli podnikatelé využívat správu pohledávek?

Je to stejné, jako s vedením účetnictví. Je vždy lepší svěřit tuto práci někomu, kdo se v tom vyzná a umí to, dělá to každý den, má mnoholeté zkušenosti a školený personál. Málo se ví, že i pro menší firmy je výhodnější a levnější, když se o pohledávky postará profesionální firma.

Tato správa pohledávek funguje na principu podávání informací a hledání nejvhodnějšího řešení pro člověka, který nezaplatil. Zásadně se snažíme, aby situace nedospěla k soudnímu řízení a k následným exekucím. Tím šetříme jak dlužníkům, tak i věřitelům značné náklady a čas. Naše práce spočívá, na rozdíl od advokátů v intenzivní komunikaci s dlužníkem a srovnání dluhů v přijatelné formě a čase.

Každoročně pořádáte akci „Den bez dluhů“. K čemu je tato akce dobrá a kde se o ní můžeme dozvědět více?

Na www.denbezdluhu.cz. Dluhy táhnou lidi i firmy dolů. Je to takový začarovaný kruh. Nemáte práci, nebo o ni přijdete a dostanete se do dluhů. Rádi byste pracovali a měli se dobře, ale bojíte se začít podnikat, protože už teď máte dluhy. Den bez dluhů přináší možnost dohody mezi věřitelem a dlužníkem začít znovu. Věřitel něco odpustí, dlužník dluh za těchto výhodných podmínek vyrovná. Pomůže to všem. U malých firem se často stává, že jsem zároveň dlužník a zároveň věřitel. Proč tedy nedat karty na stůl a nechat si poradit u profesionálů? Strach z podnikání a strach z neúspěchu je svázaný hlavně s nejistotou, zda dostanu včas zaplaceno. Když vás něco trápí, pomůže vám lékař, tak stejně to funguje i v podnikání. Naučil jsem léčit bolavé firmy v oblasti financí.

Co byste ještě doporučil lidem, kteří podnikají nebo se podnikat chystají?

Další důležitou oblastí je oslovení zákazníků. O vašem nápadu, službách a zboží se musí dozvědět co nejvíce možných zákazníků. Nechte se inspirovat, jak funguje nejcílenější reklama na www.poznejfirmu.cz.

S minimální investicí tak může kdokoliv rozběhnout úspěšnou firmu. Co si musí každý zajistit sám je právě ten obor, služba nebo zboží, se kterou jdete na trh. Pokud tomu věříte a lidé to chtějí, máte vyhráno. To ostatní už můžete nechat, překvapivě za rozumnou cenu, profesionálům.