Většinu života se zabýváte etiketou. Co dnes považujete za největší prohřešek v obchodním světě?

Obchodní svět je specifický v tom, že cílem jakéhokoliv setkání je získat klienta. Získat ho pro svůj business a udržet si ho. Spousta businessmanů však zapomíná vytvořit ve svém protějšku příznivý dojem. Cílem každého setkání businessmana s obchodním partnerem je, abych ho k sobě připoutal a aby se stal mým trvalým partnerem, a můj business aby díky tomu prosperoval dál. Důležité je získávat trvalé partnery, tak aby se k nám vraceli, aby si v nás našli jakýsi svůj přístav, ke kterému se vždy budou obracet.

Jak byste se připravil na pracovní schůzku za účelem uzavření důležitého kontraktu?

Každý businessman, když jde na obchodní jednání, tak by měl především přemýšlet nad tím, jak získat svého partnera, jak mu být příjemný, aby ten člověk měl chuť se ním setkat příště, a sem právě patří všechny poznatky z etikety, které si potřebujeme osvojit. Vhodné oblečení pro vhodné prostředí. Když se budeme scházet v kavárně, jako my nyní, tak nemusíme mít pochopitelně oblek s kravatou. Ale jestli to bude formální setkání s klientem, kterého vidíme prvně, a setkáváme se navíc v noblesním prostředí dobré restaurace a podobně, tak v takovém případě nemohu přijít v šortkách a kárované košili. Člověk v obchodě musí být příjemný ve svém celku. Nejenže formálně zvládá všechny nároky, protože si o nich přečetl v knize renomovaného autora, ale také musí působit – musí z něj vyzařovat nějaké charisma, musí vonět, mít čisté nehty. Nepodcenit žádnou z těch maličkostí, které v komplexu skládají celkový dojem, který v tom člověku zůstává tak silně, že se později na základě něj rozhoduje, zda na setkání s danou osobou půjde i příště.

Tři pravidla a tři komunikační potřeby klienta

1. Potřeba být vítán. Když někam přijdu, tak chci mít pocit, že lidé jsou štastní, že mě vidí. Alespoň tedy můj příchod není to nejhorší, co se jim za tři měsíce stalo. Vidím to na úsměvu; přestanou všechno dělat, dotyčný vstane, nabídne mi židli, podá mi ruku.
 

2. Komunikační potřeba je být důležitý – každý chce něco znamenat, každý chce být respektovaný, oblíbený a uznávaný.
 

3. Potřeba porozumění. Očekávám, že lidé budou mít porozumění pro moje potřeby. I když to považují za banalitu, dají mi přesto najevo, že můj problém berou stejně vážně jako já.