I v Česku již máme příklady firem, které díky náskoku v IT vyrostly do miliardových rozměrů či utekly své letité konkurenci. Ačkoliv největší inovační potenciál mají nové a menší firmy, stranou nestojí ani větší české podniky – podle průzkumu Asociace za lepší ICT řešení realizovalo v posledních pěti letech zásadní změny informačního systému 41 % organizací – téměř stejné množství jako za celé období 2000–2009. Cílem těchto inovací je zvýšení produktivity, zavádění nových služeb či úspory.

Na jedné straně slyšíme o jednom skandálu s únikem dat za druhým, na druhé není snadné sehnat za rozumné peníze bezpečnostní profesionály.

Sprinteři běží nalehko

Mladé firmy mohou čerpat inspiraci z úspěšných start-upů. Některé vůbec nevlastní IT infrastrukturu – vystačí si s mobilním telefonem a notebookem připojeným k internetu. Veškeré aplikace provozuji v prostředí cloudu jako pronajatou službu (SaaS). Jednotlivé funkční oblasti (kancelářské aplikace, účetnictví, ERP, CRM, web, e-shop, správa dat) nakupují samostatně u těch nejvhodnějších dodavatelů, a poté dokoupí jejich vzájemné propojení. Tímto způsobem lze nesmírně rychle spustit novou službu, vyměnit nevyhovující část nebo celou oblast outsourcovat.


Bezpečnost firemních dat

Na jedné straně slyšíme o jednom skandálu s únikem dat za druhým, na druhé není snadné sehnat za rozumné peníze bezpečnostní profesionály. Tento stav nahrává zkušeným dodavatelům virtuálních datových center či cloudových služeb, kteří dokážou malým a středním firmám nabídnout takovou míru zabezpečení, na kterou by samy nedosáhly. Ve větších firmách zase sledujeme trend rozdělení dat na běžná a na citlivá, která jsou přísně chráněna speciálními DMS aplikacemi. V ideálním případě DMS systém rovněž kontroluje (ne)přítomnost citlivých údajů v nezabezpečených souborech na firemních počítačích, USB discích a cloudových úložištích využívaných zaměstnanci. 

Podnikové systémy se mění

Inovátoři ve středně velkých firmách mají těžký úkol. Zatímco dříve volili z asi deseti vhodných systémů, nyní se nabízí stovky kombinací systémů, aplikací a cloudových služeb. Naštěstí podobně jako lze investiční kapitál nyní získat i bez banky (díky investičnímu crowdsourcingu), lze i inovační strategie vytvářet bez drahých konzultačních firem – díky crowdsourcingu konzultačnímu či konzultačním týmům zkušených profesionálů z podobně velkých, úspěšně fungujících firem. Ochota profesionálů sdílet zkušenosti s těmi lepšími řešeními a inovacemi je v Česku až překvapivě vysoká.